UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1aedIedere eerste zondag van de maand zal ik een lijst met mijn soorten op deze blog plaatsen. Daarnaast vraag ik zoveel mogelijk mensen om hun soorten in de enquête in te vullen.

De maand mei was voor mij een rustige maand op het gebied van bidsprinkhanen. Er zijn veel Hierodula xishaensis nimfen bijgekomen, waarvan het grootste deel alweer is verkocht, maar nieuwe soorten heb ik niet mogen verwelkomen. Deels omdat er in deze maand geen beurs was, deels omdat ik met een naderende vakantie geen nieuwe bidsprinkhanen wilde binnenhalen.

Wel zijn er enige soorten afgehaakt in mijn collectie, maar daar zitten geen verrassingen bij. Het enige Orthodera novaezealandiae mannetje is gestorven zonder dat hij zich kon voortplanten, en hetzelfde lot was mijn laatst overgebleven Phyllocrania paradoxa dame beschoren.

Dit zijn de soorten (inclusief aantallen) die ik nu nog in mijn collectie heb:

Blepharopsis mendica

2.2.0

Creobroter gemmatus

2.2.0

Deroplatys desiccata

1.5.0

Epaphrodita musarum

4.0.0

Eremiaphila uvarovi IGM 278

0

Galinthias amoena

0.0.1

Hierodula majuscula

2.2.0

Hierodula xishaensis

0.5.22

Orthodera novaezealandiae

0

Parasphendale agrionina

0.0.5

Parasphendale sp. Giant IGM 264

1.1.0

Phyllocrania paradoxa

0

Prohierodula laticollis

0

Prohierodula picta

0.3.2

Pseudocreobotra wahlbergii

0.0.11

Rhombodera sp. IGM 196

0.1.0

In mijn eigen collectie is het aantal soorten dus teruggenomen, maar hoe zit dat met andere collecties in België en Nederland? Dat kan in beeld gebracht worden door het invullen van deze enquête. Het enige wat je hoeft te doen is de soorten van de lijst afvinken, en eventueel een soort die nog niet op de lijst staat toevoegen. Over twee weken zal ik de resultaten analyseren en publiceren.

Klik op de maand om de resultaten van de desbetreffende maand terug te lezen voor de enquêtes van april en mei.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1b2b.jpg
Pseudocreobotra wahlbergii L4

Een gedachte over “Soortenlijst – juni 2017

Plaats een reactie